ModeMuseum Antwerpen maakt heropeningsdata bekend

MoMu ondergaat sinds april 2018 een ambitieuze verbouwing en uitbreiding en opent tijdens het weekend van 4 en 5 september 2021 opnieuw de deuren voor het grote publiek. Het Antwerpse museum met de stevige internationale reputatie zal later dit jaar ook haar nieuwe programma voorstellen. Dankzij de renovatie zal MoMu voor het eerst doorlopend open zijn en voortdurend kunnen inzetten op een gevarieerd aanbod.

MoMu-directeur en hoofdcurator Kaat Debo: “Het complete renovatieproject is begin deze maand afgerond, en nog later deze maand verhuizen we met het volledige MoMu-team in de nieuwe kantoren. Vanaf dan starten we met de in- en aankleding van het gebouw: de meer dan 30.000 stuks-tellende MoMu-collectie en archieven worden verhuisd, waarna de eerste tentoonstellingen worden opgebouwd. Het is dus nog een jaartje wachten tot we effectief bezoekers zullen verwelkomen, maar ik ben enorm blij dat we een definitieve openingsdatum hebben: het weekend van 4 en 5 september 2021.”

Schepen voor Cultuur Antwerpen, Nabilla Ait Daoud: “De heropening van een internationale cultuurpijler en publiekstrekker als MoMu laten we zeker niet onopgemerkt voorbijgaan. Vanaf het openingsweekend op 4 en 5 september 2021 kan het grote publiek opnieuw kennis maken met de fundamenten van Antwerpen modestad. Het publiek kan in MoMu immers niet enkel terecht om een unieke collectie van kleding, accessoires en textiel te ontdekken, maar kan echt kennis maken met de wereld van mode in de brede zin, en natuurlijk ook met onze trots, de Antwerpse Zes. Tijdens de gehele duur van de werken bleven én blijven restaurant Renaissance en Copyright Bookshop geopend. Later dit jaar trekken ook de andere huurders, de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en Flanders DC for Fashion, hun vertrouwde ruimtes in.”

Modeliefhebbers zullen nog even geduld moeten hebben voor ze de iconische trappen van het MoMu opnieuw kunnen beklimmen. Nu de renovatie beëindigd is, start de volledige inrichting van het gebouw en de opbouw van de expo’s. De verbeteringen van het gerenoveerde gebouw omvatten onder andere een gevelrenovatie, een koepelrestauratie, vernieuwing van de technische installaties voor een adequaat binnenklimaat, de bouw van nieuwe tentoonstellingsruimtes en een vernieuwde inkom.

De architecturale ingrepen, voor de vergroting van de tentoonstellingsruimtes en de verbetering van de werking van het museum, werden uitgevoerd door B-architecten. AG VESPA trad op als bouwheer en coördineerde de samenwerking met aannemer Artes Roegiers.

De hernieuwing van het gebouw wordt mede mogelijk gemaakt dankzij een impulssubsidie van Toerisme Vlaanderen, de steun van de Vlaamse Overheid, Stad Antwerpen en Provincie Antwerpen en met eigen middelen van het museum.

“Vlaanderen kent een rijke geschiedenis van meesterschap. Maar in onze prachtige regio loopt ook vandaag heel wat talent rond, ook in de modesector. Mode is een sector die volop in verandering is, met alle uitdagingen van dien voor onze Vlaamse ontwerpers. Met de heropening van het ModeMuseum in 2021 zetten we volop in op de artistieke kwaliteit en het creatieve meesterschap van de hedendaagse mode. Ik ben dan ook verheugd om via Toerisme Vlaanderen te investeren in een vernieuwd Antwerps ModeMuseum en de huidige generatie Vlaamse meesters", zegt Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir.

Tot de heropening van MoMu kan je nog genieten van een krachtig extra-muros programma, zoals het billboard project Textiel in Verzet, en tal van mode-gerelateerde workshops voor kinderen en volwassenen die op locatie plaatsvinden.

Persberichten in je mailbox

Over MoMu - ModeMuseum Antwerpen

Mode is meer dan kleding, en meer dan 'mode'. Het is een prisma om de wereld vanuit verschillende hoeken te bekijken.
Bezoek momu.be en de socials van MoMu.

Nationalestraat 28 2000 Antwerpen

www.momu.be